Досвід роботи

             Озерський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ДНЗ»


     З досвіду роботи
вчителя  української    мови  та  літератури, зарубіжної літератури Озерського НВК
“ Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів  – дошкільний  навчальний  заклад ” Терещенко       Світлани     Григорівни


                                                           З М І С Т

1.     Вступ  „Українська мова і література, зарубіжна література на сучасному етапі розвитку суспільства”

2.     Методи і форми викладання української мови та літератури вико-
ристані у власній діяльності

               -  Інноваційні технології
-         Ознаки уроку сучасного
               -    Методика критичного мислення
-         Вивчення української мови за опорно-образними  малюнками
і схемами

-         Розвиток творчих здібностей  учнів при аналізі художнього
твору
-         Робота над картками на уроках української мови
-         Особистісно-орієнтовний урок
-         Конструктор уроку


І . ВСТУП
Українська мова і література, зарубіжна на сучасному етапі розвитку   суспільства

                                                          «Нації не помирають від інфарктів …
                                                            Спочатку в них відбирають мову.»
                                                                                              Ліна Костенко
 Мова – це пам'ять народу . Вона допомагає людині усвідомити і реалізувати себе , побачити і прослідкувати зв'язок минулого і сучасного .
 На двадцять п’ятому році незалежності ми продовжуємо боротись за статус української мови , за виконання ст.10 Конституції , забуваючи , що мова – духовний оберіг , який завжди захищав , утверджував націю  і народ будь-якої країни.
 Відомий німецький філософ Вільгельм фон Гумбольт стверджував : «Мова – це
дух народу» . Без рідної мови окрема людина і весь народ випадають з космічного ладу , перетворюються в населення.
 Тому у своїй педагогічній  діяльності я керуюся саме такими принципами , котрі
дають змогу учням зрозуміти значення мови для кожного .
 Вивчаючи українську мову й літературу в школі , учні повинні зрозуміти , що
знання , котрі вони отримують – це шлях до майбутнього  , а саме : перш за все –
це вибір громадянської позиції , потім – вибір професії , становлення дитини як особистості .
 Основним завданням , котре я ставлю перед собою при вивченні мови та літератури – це навчити учнів мислити на уроках . Як наслідок цього – вміння висловити свою думку , почути думку іншого , вміння спілкуватися , робити висновки .
  Для реалізації цього завдання використовую інноваційні методи та форми роботи .
Вони дають змогу розкрити здібності дитини – творчі та інтелектуальні .
Тому і проблема  , над якою я працюю має назву «Індивідуальний підхід до розвитку мовленнєвих здібностей та розвитку процесів мислення учнів за використання інноваційних технологій».
 Знання української мови важливе у сучасному житті . Адже Україна – це велика
самостійна держава , яка має розвиватися демократичним шляхом . Тому кожен
громадянин має можливість зрозуміти , що говорити рідною мовою , знати історію
своєї країни – це важливий чинник у формуванні свідомості та патріотизму .
 Важливим у формуванні сучасного громадянина є також вивчення і знання
української літератури . Адже саме вивчаючи творчість письменників , їх життєвий
шлях , учні набагато глибше дізнаються про життя українського народу в усі часи
розвитку і становлення держави . Література (і українська , і зарубіжна) тісно пов’язана з історичним минулим і сучасним . Це також розширює кругозір учнів , їх знання про історичні події .
 На сучасному етапі розвитку суспільство вимагає освічених громадян , патріотів
своєї Батьківщини , котрі вміло орієнтуються і в суспільному , і в політичному , і
в економічному  житті країни .
Тому я намагаюся , щоб кожен урок ніс у собі корисну інформацію , яка дає поштовх до вчинків , націлених на розвиток держави Україна.

ІІ. ВИСВІТЛЕННЯ ОСНОВНОЇ ІДЕЇ ДОСВІДУ , МЕТОДИ І ФОРМИ РОБОТИ , ВИКОРИСТАНІ У ВЛАСНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
   Використовуючи у своїй діяльності різноманітні форми і методи навчання я
дійшла висновку , що потрібно обирати те , що є найефективнішим , що дійсно діє і
дає результати . Як я вже вище зазначала , своїм основним завданням при
вивченні мови і літератури вважаю навчити дітей мислити , висловлювати власні думки , вміти правильно граматично і лексично будувати висловлювання .
   Тому однім із методів  моєї роботи є методика адаптивної модифікації , тобто я даю можливість учням поступово звикнути до тієї чи іншої форми роботи , створюю
інтригу ,  що завжди зацікавлює дітей , намагаюся  виявити , а що ж учні очікують від уроку .
    Коли певні форми  роботи застосовуєш систематично , то розумієш , що
учні починають самі брати участь у процесі створення певних ситуацій на уроці ,
розвивають думку , придумують власні форми роботи . Звичайно, це залежить від контингенту дітей , від їх зацікавленості предметом . Але ж у наших умовах ми
розуміємо , що навчати потрібно всіх і тому намагаємося зацікавити .
  Ще один метод , який діє позитивно на розвиток мислення та мовлення дітей –
це методика проектування , або відображення за допомогою малюнка , схеми , таблиці , діаграми (діаграма Вена) .
  Я намагаюся  використовувати  у власній практиці таблиці , схеми , малюнки  дуже часто . Адже це , на мою думку , дає змогу краще запам’ятовувати матеріал (зорова пам'ять ) та вміти узагальнювати вивчене .
 Звичайно , важливим методом як на уроках мови , так і літератури є кооперативне навчання .  Адже при роботі в парах і групах  діти розуміють , що у них спільне завдання і тому повинен бути спільний результат .  Це згуртовує дітей , дає змогу висловити власну думку , розвиває мислення і мовлення дітей . А ще за допомогою такої форми роботи учні вчаться презентувати власні досягнення .
  За основу на уроках і мови і літератури я взяла ознаки сучасного уроку , а саме:
-         особистісно-орієнтовне навчання ( урок не для учнів , а з учнями );
-          вчити вчитися ;
-          розвиток творчого мислення на уроках ( залучення до виконання творчих завдань , вирішення певної проблеми з творчим підходом );
-         самоорганізація , самонавчання , самоосвіта , самоконтроль , самоаналіз;
-         варіативність і гнучкість структури уроку ;
-         систематичний підхід до побудови навчального процесу ;
-         формування навчальних умінь і навичок ;
-         диференційовані домашні завдання ;
-         вивчення мови на основі цілісних текстів ;
-         мотиваційний компонент уроку ;
Методика критичного мислення – одна із важливих методик , яка дає змогу
розкрити індивідуальні здібності учнів , розвинути їх природні здібності ,
також розвиває творчість  учнів . Тому у своїй роботі я використовую форми роботи цієї методики . Це і «мозковий штурм» , метод , який допомагає при актуалізації опорних знань та вирішенні певної проблеми (проблемне питання),і «метод очікування» , який дозволяє учням передбачити який кінцевий результат їх діяльності має бути , і різноманітні форми при усвідомленні нового матеріалу («Займи позицію» , «Гронування», «Зміни позицію», «Мікрофон», «Кубування», «Акваріум» , «Ощасливте людину»).
Важливою ланкою у вивченні української мови вважаю знання учнями правил.
 Але діти не завжди з задоволенням вчать напамять правила . Тому я знову ж
таки використовую схеми або таблиці . На мою думку , учні запам’ятовують
правила краще в схемах (зорова пам'ять ). А практична діяльність або виконання
вправ на закріплення вивченого матеріалу дає змогу краще закріпити вивчений
матеріал .
 Викладаючи українську мову і літературу, а також зарубіжну літературу  в школі вважаю своїм обов’язком не тільки навчити дітей правильно , грамотно писати , висловлювати свою думку ,вміти орієнтуватися в давній та сучасній українській літературі , а й виховати у них почуття патріотизму , любові до своєї мови ,  до українського слова .
   Для цього , реалізовуючи на уроках і виховну мету , я повязую  матеріал уроку
з історією , прикладами з життя сучасної України , налаштовую учнів на те , що
говорити правильно , грамотно – це сучасно і модно .
  У власній діяльності ось уже  протягом декількох останніх років використовую
досвід вчителя-методиста української мови та літератури загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №33 м. Кіровограда  Котляренко Н.М.  ЇЇ досвід допомагає
мені при аналізі художніх творів за схемами . Також часто використовую
при вивченні біографії письменника чи поета її методику – «Відкриття через портрет» , «Якими кольорами представлена творчість письменника?» і т.д.
 Також хочу зазначити , що  звертаю увагу учнів на те , що серед нас   є поети .
  Можливо це не зовсім відомі люди , їх талант залишається не поміченим , але на уроках по темі «Література рідного краю» або на уроках позакласного читання  намагаюся познайомити дітей з творчими людьми с. Озера , їх поезією .
 Ще раз хочу підкреслити , що вивчення і знання рідної мови , творів української
літератури, творів зарубіжної літератури  дає змогу кожній дитині орієнтуватися в суспільному житті країни ,вміти висловити свою думку , спілкуватися , мати змогу навчатися , розвивати свої здібності . Тому своїм завданням вважаю всіляко сприяти і допомагати учням навчитися самостійно вчитися  жити,
бути компетентними у сучасному суспільстві.










Немає коментарів:

Дописати коментар