Озерський навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ДНЗ»
З досвіду роботи
вчителя української
мови та літератури, зарубіжної літератури Озерського НВК
“ Загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний
заклад ” Терещенко Світлани Григорівни
З М І С Т
1.
Вступ „Українська мова і література, зарубіжна
література на сучасному етапі розвитку суспільства”
2.
Методи і форми викладання
української мови та літератури вико-
ристані у власній діяльності
- Інноваційні технології
-
Ознаки уроку
сучасного
- Методика критичного мислення
-
Вивчення
української мови за опорно-образними
малюнками
і схемами
-
Розвиток
творчих здібностей учнів при аналізі
художнього
твору
-
Робота над картками
на уроках української мови
-
Особистісно-орієнтовний
урок
-
Конструктор
уроку
І . ВСТУП
Українська мова і література,
зарубіжна на сучасному етапі розвитку суспільства
«Нації не помирають від інфарктів
…
Спочатку в них відбирають мову.»
Ліна
Костенко
Мова – це пам'ять народу . Вона допомагає
людині усвідомити і реалізувати себе , побачити і прослідкувати зв'язок
минулого і сучасного .
На двадцять п’ятому році незалежності ми
продовжуємо боротись за статус української мови , за виконання ст.10 Конституції
, забуваючи , що мова – духовний оберіг , який завжди захищав , утверджував
націю і народ будь-якої країни.
Відомий німецький філософ Вільгельм фон
Гумбольт стверджував : «Мова – це
дух народу»
. Без рідної мови окрема людина і весь народ випадають з космічного ладу ,
перетворюються в населення.
Тому у своїй педагогічній діяльності я керуюся саме такими принципами ,
котрі
дають змогу
учням зрозуміти значення мови для кожного .
Вивчаючи українську мову й літературу в школі
, учні повинні зрозуміти , що
знання ,
котрі вони отримують – це шлях до майбутнього
, а саме : перш за все –
це вибір
громадянської позиції , потім – вибір професії , становлення дитини як
особистості .
Основним завданням , котре я ставлю перед
собою при вивченні мови та літератури – це навчити учнів мислити на уроках . Як
наслідок цього – вміння висловити свою думку , почути думку іншого , вміння
спілкуватися , робити висновки .
Для реалізації цього завдання використовую
інноваційні методи та форми роботи .
Вони дають
змогу розкрити здібності дитини – творчі та інтелектуальні .
Тому і
проблема , над якою я працюю має назву
«Індивідуальний підхід до розвитку мовленнєвих здібностей та розвитку процесів
мислення учнів за використання інноваційних технологій».
Знання української мови важливе у сучасному
житті . Адже Україна – це велика
самостійна
держава , яка має розвиватися демократичним шляхом . Тому кожен
громадянин
має можливість зрозуміти , що говорити рідною мовою , знати історію
своєї країни
– це важливий чинник у формуванні свідомості та патріотизму .
Важливим у формуванні сучасного громадянина є
також вивчення і знання
української
літератури . Адже саме вивчаючи творчість письменників , їх життєвий
шлях , учні
набагато глибше дізнаються про життя українського народу в усі часи
розвитку і
становлення держави . Література (і українська , і зарубіжна) тісно пов’язана з
історичним минулим і сучасним . Це також розширює кругозір учнів , їх знання
про історичні події .
На сучасному етапі розвитку суспільство
вимагає освічених громадян , патріотів
своєї
Батьківщини , котрі вміло орієнтуються і в суспільному , і в політичному , і
в
економічному житті країни .
Тому я
намагаюся , щоб кожен урок ніс у собі корисну інформацію , яка дає поштовх до
вчинків , націлених на розвиток держави Україна.
ІІ. ВИСВІТЛЕННЯ ОСНОВНОЇ ІДЕЇ ДОСВІДУ
, МЕТОДИ І ФОРМИ РОБОТИ , ВИКОРИСТАНІ У ВЛАСНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Використовуючи у своїй діяльності
різноманітні форми і методи навчання я
дійшла
висновку , що потрібно обирати те , що є найефективнішим , що дійсно діє і
дає
результати . Як я вже вище зазначала , своїм основним завданням при
вивченні
мови і літератури вважаю навчити дітей мислити , висловлювати власні думки ,
вміти правильно граматично і лексично будувати висловлювання .
Тому однім із методів моєї роботи є методика адаптивної модифікації
, тобто я даю можливість учням поступово звикнути до тієї чи іншої форми роботи
, створюю
інтригу
, що завжди зацікавлює дітей ,
намагаюся виявити , а що ж учні очікують
від уроку .
Коли
певні форми роботи застосовуєш
систематично , то розумієш , що
учні
починають самі брати участь у процесі створення певних ситуацій на уроці ,
розвивають
думку , придумують власні форми роботи . Звичайно, це залежить від контингенту
дітей , від їх зацікавленості предметом . Але ж у наших умовах ми
розуміємо ,
що навчати потрібно всіх і тому намагаємося зацікавити .
Ще один метод , який діє позитивно на
розвиток мислення та мовлення дітей –
це методика
проектування , або відображення за допомогою малюнка , схеми , таблиці ,
діаграми (діаграма Вена) .
Я намагаюся використовувати у власній практиці таблиці , схеми , малюнки дуже часто . Адже це , на мою думку , дає
змогу краще запам’ятовувати матеріал (зорова пам'ять ) та вміти узагальнювати
вивчене .
Звичайно , важливим методом як на уроках мови
, так і літератури є кооперативне навчання .
Адже при роботі в парах і групах
діти розуміють , що у них спільне завдання і тому повинен бути спільний
результат . Це згуртовує дітей , дає
змогу висловити власну думку , розвиває мислення і мовлення дітей . А ще за
допомогою такої форми роботи учні вчаться презентувати власні досягнення .
За основу на уроках і мови і літератури я
взяла ознаки сучасного уроку , а саме:
-
особистісно-орієнтовне
навчання ( урок не для учнів , а з учнями );
-
вчити вчитися ;
-
розвиток творчого мислення на уроках (
залучення до виконання творчих завдань , вирішення певної проблеми з творчим
підходом );
-
самоорганізація
, самонавчання , самоосвіта , самоконтроль , самоаналіз;
-
варіативність
і гнучкість структури уроку ;
-
систематичний
підхід до побудови навчального процесу ;
-
формування
навчальних умінь і навичок ;
-
диференційовані
домашні завдання ;
-
вивчення
мови на основі цілісних текстів ;
-
мотиваційний
компонент уроку ;
Методика критичного мислення – одна
із важливих методик , яка дає змогу
розкрити індивідуальні здібності
учнів , розвинути їх природні здібності ,
також розвиває творчість учнів . Тому у своїй роботі я використовую
форми роботи цієї методики . Це і «мозковий штурм» , метод , який допомагає при
актуалізації опорних знань та вирішенні певної проблеми (проблемне питання),і
«метод очікування» , який дозволяє учням передбачити який кінцевий результат їх
діяльності має бути , і різноманітні форми при усвідомленні нового матеріалу
(«Займи позицію» , «Гронування», «Зміни позицію», «Мікрофон», «Кубування»,
«Акваріум» , «Ощасливте людину»).
Важливою ланкою у вивченні
української мови вважаю знання учнями правил.
Але діти не завжди з задоволенням вчать напам’ять правила
. Тому я знову ж
таки використовую схеми або таблиці
. На мою думку , учні запам’ятовують
правила краще в схемах (зорова
пам'ять ). А практична діяльність або виконання
вправ на закріплення вивченого матеріалу
дає змогу краще закріпити вивчений
матеріал .
Викладаючи українську мову і літературу, а
також зарубіжну літературу в школі
вважаю своїм обов’язком не тільки навчити дітей правильно , грамотно писати ,
висловлювати свою думку ,вміти орієнтуватися в давній та сучасній українській
літературі , а й виховати у них почуття патріотизму , любові до своєї мови
, до українського слова .
Для
цього , реалізовуючи на уроках і виховну мету , я пов’язую матеріал уроку
з історією , прикладами з життя
сучасної України , налаштовую учнів на те , що
говорити правильно , грамотно – це
сучасно і модно .
У
власній діяльності ось уже протягом
декількох останніх років використовую
досвід вчителя-методиста української
мови та літератури загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №33 м. Кіровограда
Котляренко Н.М. ЇЇ досвід допомагає
мені при аналізі художніх творів за
схемами . Також часто використовую
при вивченні біографії письменника
чи поета її методику – «Відкриття через портрет» , «Якими кольорами
представлена творчість письменника?» і т.д.
Також хочу зазначити , що звертаю увагу учнів на те , що серед нас є поети .
Можливо це не зовсім відомі люди , їх талант залишається не поміченим ,
але на уроках по темі «Література рідного краю» або на уроках позакласного
читання намагаюся познайомити дітей з
творчими людьми с. Озера , їх поезією .
Ще раз хочу підкреслити , що вивчення і знання
рідної мови , творів української
літератури, творів зарубіжної
літератури дає змогу кожній дитині
орієнтуватися в суспільному житті країни ,вміти висловити свою думку , спілкуватися
, мати змогу навчатися , розвивати свої здібності . Тому своїм завданням вважаю
всіляко сприяти і допомагати учням навчитися самостійно вчитися жити,
бути компетентними у сучасному
суспільстві.
Немає коментарів:
Дописати коментар